Italská Benelli zažívá menší znovuzrození a se svými novými modely míří především na jezdce, kteří hledají nevšední design a dokáží ocenit skvělý poměr ceny a výkonu. Model TRK 502 tak nabízí duši cestovatele, skvělé jízdní vlastnosti, solidní zpracování, možnosti řídit jej od 18 let a rozhodně vám neudělá takový průvan v kasičce jako konkurence. Více v našem testu.
Nové modely z italského Pesara rozhodně umí zaujmout a o tom, že o této značce ještě hodně uslyšíme, svědčí i její současný rozmach a přístup k zákazníkům, kterým nabízí testovací jízdy na nových modelech. Pro ty jihomoravské je tu třeba dealer F-moto v Rosicích u Brna, kam jsem se vypravil otestovat půllitrové cestovní enduro TRK 502, které se dá pořídit už za necelých 170 tisíc.
Byl jsem na něj hodně zvědavý, protože první ohlasy byly vesměs pozitivní. Hned při prvním seznámení na mě motorka působila velmi dospěle, rozhodně bych ji tipoval vyšší cenovku a také neomezený stupeň řidičského oprávnění. Dospělé proporce se projeví i při prvním nasednutí nebo manipulaci na místě, kde je znát provozní hmotnost 210 kilogramů, z čehož rovných 20 dělá benzín v nádrži. Zde si ovšem dovolím menší výtku – zavírání nádrže by mohlo být na pantu. Potěšil ale sympatický detail, jakým je zavírací klíček zapalování ve tvaru nožíku.
Zdržme se ještě u vizuálu, kde Benelli svou siluetou nebo viditelným trubkovým rámem připomíná násobně dražší modely GS od BMW a společný rys v podobě ostře řezaného předního čumáku tu najdeme i s Multistradou od Ducati. Již v základu můžeme počítat s ochranným rámem, trubkovými držáky kufrů, plastovými chrániči rukou, ochranným plexi štítem nebo USB zásuvkou. Po připevnění držáku navigace nebo mobilního telefonu tak nemusíte řešit dodatečný 12V vývod pro nabíjení. Potěší také ABS s možností deaktivace v základní výbavě a přehledný digitální infopanel s údaji o rychlosti, času, aktuální vzdálenosti, stavu teploty chladicí kapaliny nebo objemu paliva v nádrži. Otáčkoměr je analogový a červené hodnoty začínají na 9 000 ot./min.
Co se týče ovládacích prvků a posedu, jde o naprosto skvělou motorku pro lidi menšího vzrůstu, jako jsem i já se svými 173 cm. Výška sedla je nějakých 80 centimetrů, takže není problém dosáhnout na zem oběma nohama. Řadička je pak poměrně blízko stupačky a kvalty tak může ládovat i malá nožka slečny motorkářky. To samé platí pro páčku nožní brzdy, která je navíc extra velká. Nicméně sedlo jezdce je dostatečně dlouhé, takže pokud jste dlouhán, stačí jen poposednout a krásně se na motorku srovnáte. Pozice jezdce je díky vysokým řídítkům vzpřímená a řídítka nejsou zbytečně blízko sedla, dokonce bych řekl, že by lépe seděla delším rukou, než jsou ty moje. Sedlo je poměrně měkké, sedí se na něm velmi pohodlně a stále platí, co jsem řekl hned na začátku, TRK 502 působí dojmem dospělého cesťáka.
Řadový dvouválec vlastní výroby o objemu 499,6 ccm umí vyprodukovat 35 kW při 8 500 otáčkách a točivý moment 45 Nm nastupuje už při 5 000 ot./min. Jde tedy o stroj kategorie A2, s možností řídit jej od 18 let. Motor je navíc na poměry cestovního stroje velice úsporný, jezdit se dá okolo 4,5 litrů na 100 kilometrů, což v kombinaci s 20 litrovou nádrží dělá opravdu solidní dojezd. Dost ale okukování a suché teorie, jde se jezdit!
Hned na rozjezd beru motorku na dálnici směr Brno, kde chci vyzkoušet, jak motor táhne v celém spektru otáček a na všechny kvalty. Z předchozích řádků už tak nějak vyplynulo, že TRK 502 nemá žádné velké sportovní ambice, to ale neznamená, že svým projevem neumí potěšit. Zátah motoru je krásně lineární, umí se točit do vysokých otáček a motorka ochotně zrychluje téměř na jakýkoliv kvalt až k hranici 160 km/h, přičemž na 140 se rozjedete i proti kopci. Naladění je tak ke spokojenosti všech, kteří hledají jistotu za každé situace a nechtějí před zatáčkou řešit, co mají řadit. To se potvrdilo při vyjížďce na hrad Veveří, kde se cesta klikatila a já neustále brzdil a zrychloval. Bylo přitom docela jedno, jestli jsem jel na čtyřku nebo na pětku a dokonce i trojka umí jet stovkou a na klikatou okresku stačí. Poslední šestý rychlostní stupeň je dobrý pro klidné brázdění rovnějších úseků nebo pro vyšší rychlosti. Dobrá zpráva je, že ani při vysokých rychlostech nedochází k přílišnému roztřepání zrcátek, takže máte dokonalý přehled o dění za sebou za každé situace.
Co mě ale nejvíc potěšilo bylo to, jak „téerkáčko“ skvěle sedí v zatáčkách a krásně se vede i na horším asfaltu. Nastavení předních tlumičů je tedy příkladné, přičemž doladit můžete chod zadního tlumiče dle zatížení. Svůj díl na parádním chování v zatáčkách nese i tuhý rám a kvalitní gumy Pirelli obuté na 17 palcových kolech. TRK 502 se do zatáček pokládá jedna radost, nijak se nevlní, řídítka nemají tendenci se zavírat a vy se těšíte na další „vingl“, který protáhnete. A pokud to s rychlostí přece jen přeženete, je tu dvojice předních plovoucích kotoučů o průměru 320 mm se čtyřpístkovými brzdiči, kterým sekunduje zadní 260 mm kotouč s dvoupístkovým brzdičem. Nástup brzd je jistý a dobře čitelný, což je u motorky pro mladé jen dobře. Agresivní brzdy, které se hned nezakousnou do asfaltu, jsou možná fajn pro sportovní jízdu, ale v této kategorii se cení spíše rozvážnost a větší kontrola nad sílou brzdného efektu.
S brzdami jsem tak měl jen jediný problém, ten nastal při vjezdu na šotolinu. ABS je jistě skvělá věc na silnici, nicméně mimo ni mě jeho účinek na zadní brzdu spíše otravoval. Naštěstí je tu tlačítko, díky kterému můžeme ABS deaktivovat. Je ale na preferenci jezdce, zda bude brzdit i s možností smyku nebo ne. Při ježdění mimo silnice pak může překvapit i to, jak je jednička s dvojkou dlouhá. Na jedničku se totiž dá jet okolo 40 km/h a na dvojku i přes 70 km/h. Zde by tedy stálo za zvážení zpřevodovat první dva kvalty více do síly, ale jak už jsem napsal výše, motorka se nemá problém rozjet z nízkých otáček i bez použití spojky…
Více k přečtení ZDE
autor: Jiří Kružík, Motolevel.com